Nieopłacona faktura za wykonaną pracę – jak można odzyskać swoje pieniądze?

Czasem zdarza się tak, że przedsiębiorcy trafiają na nieuczciwego czy nierzetelnego kontrahenta lub klienta, który nie dokonuje opłaty faktury w terminie. Jest to spory problem, wszak na zleceniodawcy w wyniku wystawienia faktury VAT ciąży obowiązek podatkowy, z którego musi się wywiązać w terminie. Jak zatem można odzyskać swoje pieniądze, gdy klient czy przedsiębiorca, z którym się współpracuje nie opłacił faktury?

Po pierwsze: ponaglenie i wezwanie do zapłaty

Jeśli klient nie wywiązał się z obowiązku zapłaty za wykonaną usługę w wyznaczonym terminie, to można zastosować pierwszy środek, czyli ponaglenie i wezwanie do zapłaty. Może być ono w formie wiadomości SMS, wiadomości e-mail czy tradycyjnej korespondencji. Do wezwania do zapłaty można dołączyć informację o naliczaniu odsetek za każdy dzień zwłoki, braku konieczności uiszczania odsetek, jeśli faktura zostanie opłacona w danym terminie (tu należy podać ilość dni). Można również poinformować nierzetelnego klienta, że w przypadku braku zapłaty, dług zostanie wystawiony na giełdzie długów, bądź sprawa zostanie przekazana do windykacji. Ponadto należy poinformować, że w przypadku uchylania się od zapłaty zgłosi się klienta do bazy BIG. Trzeba przy tym pamiętać o zachowaniu wszystkich dowodów wysyłania ponagleń. Najlepiej robić to co 7 dni przez miesiąc. Trzeba pamiętać, że faktura musi zostać wystawiona do 15 dni od wykonania usługi, bo w innym przypadku zobowiązanie będzie przeterminowane.

Po drugie: ostateczne wezwanie do zapłaty

Gdy prośby i groźby nie skutkują trzeba wystawić ostateczne wezwanie do zapłaty. W ramach tego wezwania informuje się klienta, że jeśli zobowiązanie nie zostanie uregulowane, sprawa zostanie skierowana na drogę sądową. Najczęściej w tym momencie klient ostatecznie płaci fakturę, jednak trzeba przyznać, że na tego rodzaju ponaglenia traci się sporo czasu, dlatego warto albo utworzyć dział windykacyjny albo nawiązać współpracę z firmą windykacyjną, która zajmie się ponagleniami.

Po trzecie: złożenie wniosku do sądu

Oczywiście jest to ostatecznością, ale gdy nie ma wyjścia trzeba złożyć wniosek do sądu. W jego sporządzeniu pomoże adwokat od prawa gospodarczego. Czasami sprawy są skomplikowane i klient, który nie uiścił zapłaty przedstawia dokumenty świadczące o tym, dlaczego nie mogło to być możliwe, np. z powodów zdrowotnych. Warto wiedzieć, że pozew można złożyć w e-sądzie, choć procesy gospodarcze w sądzie tradycyjnym także się odbywają i również stacjonarnie taki dokument można złożyć. Trzeba przy tym uiścić opłatę, która zależna jest od wartości przedmiotu sporu. W przypadku gdy nie przekracza 2 tys. zł opłata wynosi 30 zł. Gdy kwota sporna jest w granicach pomiędzy 2 tys. a 5000 zł, opłata wynosi już 100 zł. Przy fakturze opiewającej na kwotę od 5 do 7,5 tys. zł, opłata wynosi 250 zł. Gdy przekracza 7500 zł trzeba uiścić przynajmniej 300 zł. Jeżeli wartość przedmiotu sporu przekracza 10 tys. zł należy uiścić opłatę stosunkową w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu. Dla wierzytelności w wysokości 11 tys. zł wyniosłaby 550 zł. Elektroniczne postępowanie upominawcze także kosztuje i jest to koszt ¼ opłaty stosunkowej w postępowaniu zwykłym, która wynosi 5% wartości należności głównej. Kiedy wyrok się uprawomocni przedsiębiorca może skierować się do komornika w celu ściągnięcia długu.

Po czwarte: jak uniknąć zaległości finansowych przez nierzetelnych klientów?

Bardzo popularną usługą jest faktoring oferowany przez firmy faktoringowe, które w zamian za ustaloną opłatę, przejmują dług i przekazują na konto przedsiębiorcy nawet do 90% należności. Pozostała kwota zostaje przekazana po wyegzekwowaniu długu, oczywiście przedsiębiorca musi uiścić opłatę za faktoring. Jednak dzięki temu zyskuje środki od razu po wystawieniu faktury. Nie musi się zatem martwić o zaległości podatkowe czy utratę płynności finansowej. Są różne rodzaje faktoringu i warto się im przyjrzeć, aby wybrać ten najkorzystniejszy dla danej firmy.

Jest wiele środków, które można powziąć, by odzyskać swoje pieniądze. Dzięki temu nie m się zaległości finansowych i można planować kolejne inwestycje czy transakcje.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij